Friluftsliv och hållbarhet genom platsresponsiv pedagogik
7.5 högskolepoäng.
Deltid 50%.
Friluftsliv och naturmöten har en stor påverkan på människors liv. Denna kurs vill få dig att utveckla dina kunskaper om friluftsliv som fenomen och hur vi kan jobba med friluftsliv pedagogiskt och som samhällsfenomen.
Höstterminen 2024
Inställd
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Studietakt
50%
Undervisningstid
Blandade tider
Undervisningsform
Distans (campus)
Start
Höst 2024, vecka 36
Obligatoriska sammankomster
4
Undervisningsspråk
Svenska
Kursplan
Friluftsliv och hållbarhet genom platsresponsiv pedagogikKurskod
MAPLAP
Anmälningskod
GIH-24F66
Urvalsregler
Akademiska poäng 80%, Lottning 20%
Mer om urvalsreglerBehörighetskrav
Grundläggande behörighet för studier på avancerad nivå samt minst 30 hp inom idrottsvetenskap eller motsvarande.
Om kursen
Antropocentriska föreställningar och syn på naturen samt natur/kultur-dikotomin kommer att analyseras utifrån en rad olika perspektiv, exempelvis fenomenologi, kritisk pedagogik och relationell materialism. I teori och praktik behandlas friluftslivets utveckling i Sverige både som pedagogisk praktik respektive samhällsfenomen samt frågor om hållbarhet.
Urbana och tätortsnära landskap samt havsområden kommer att utforskas i syfte att bilda utgångspunkt för diskussion och analys utifrån platsresponsiva, miljömässiga och kulturella perspektiv.
Datum för sammankomster
Fysisk träff 1 (GIH), torsdag och fredag den 5–6/9 (Två heldagar, kursintroduktion och workshop)
Online träff 2, torsdag den 19/9, kl. 16.00-17.30
Online träff 3, torsdag den 3/10, kl. 16.00-17.30
Fysisk träff 4 (GIH), torsdag och fredag den 24–25/10 (Två heldagar, kursavslut med redovisningar samt utvärdering)
Gör kursen bättre
Som student har du möjlighet att ta en aktiv del i arbetet med att utveckla våra utbildningar. Läs mer om GIH:s kvalitetsarbete och ta del av aktuella kurs- och programutvärderingar.