”Träning och rörelse är för alla”

När Anna Olsson utbildat sig och jobbat ett tag inom hotell och restaurang, kände hon att det inte var riktigt rätt. En längtan efter att jobba med barn och unga i kombination med ett stort intresse för träning och hälsa tog henne i stället till GIH.

Nu pluggar Anna på ämneslärarprogrammet mot gymnasiet. Ett val hon inte ångrat.

– Jag längtade efter att göra mer nytta och ville gärna jobba med barn och ungdomar. Eftersom jag alltid brunnit för träning och rörelse, blev jag nyfiken på GIH. Jag hade hört mycket gott om skolan och kände att lärarutbildningen skulle passa mig.

Att motivera barn och unga att röra mer på sig är en drivande kraft för Anna. Särskilt i dag, när de lätt fastnar framför olika typer av skärmar.

– Det är superviktigt med rörelse, för alla. Och undersökningar visar ju att så lite som en kvarts fysisk aktivitet om dagen kan göra stor skillnad för inlärning och koncentration.

Mer lust och mindre prestation

Anna har en bakgrund som långdistanslöpare och simtränare, och i dag leder hon löpargrupper för vuxna.

– Det ger mig endorfinkickar varje gång. Att leda och inspirera andra till rörelse är så fantastiskt roligt!

VFU gav mersmak

Att hon hittat rätt på GIH fick hon verkligen bekräftelse på under VFU:n, den verksamhetsförlagda utbildningen.

– Under fyra veckor var jag på en högstadieskola. Jag fick planera undervisningen och fick faktiskt eleverna att tycka att till och med dans, eller rörelse till musik, var jättekul.

Anna vill motverka att idrott är så prestationsinriktat, att elever upplever att de hela tiden ska försöka bli snabbare, starkare och bättre.

– Det kan bli väldigt stressande. Något som jag därför gärna vill förmedla på är att träning ska vara roligt, och att alla kan röra på sig utifrån sina förutsättningar.

Efter den verksamhetsförlagda utbildningen gav Anna eleverna en enkät och frågade vad de tog med sig av hennes undervisning.

– ”Att jag kan träna hemma, det är enkelt och jag behöver inga vikter”, sa flera. Och det var precis det jag ville uppnå, att alla känner att kan göra det. Sådan feedback är så givande.

En bra kombination för framtiden

Anna går nu tredje året på ämneslärarprogrammet. Hennes andra ämne är svenska och hon ska därför gå de kommande tre terminerna på Stockholms universitet innan hon kommer tillbaka till GIH för den resterande utbildningstiden. Totalt tar utbildningen fem och ett halvt år.

– Därefter vill jag jobba på högstadiet eller gymnasiet, gärna på en mindre skola i Stockholm. Svenska och idrott är en perfekt kombination för mig. Jag älskar att läsa och skriva, och när jag blir äldre kanske svenskundervisningen blir den övervägande delen.

Vill vara med och påverka

Det är mycket som är bra med GIH, menar Anna. Att skolan är liten bidrar till gemenskap och sammanhållning, både bland studenter och med lärare.

– Man känner igen de allra flesta och hälsar på varandra i korridoren. Även professorer och föreläsare känner man igen, det blir inte så anonymt. En annan stor fördel är lokalerna och omgivningarna. Här finns allt samlat – idrottssalar, simhall, tennisplaner, stora gräsytor och så förstås skogen alldeles intill. Samtidigt är det nära till stan och lätt att ta sig hit. Det kunde inte vara bättre.

Redan tidigt under studietiden sökte sig Anna till studentkåren. I dag sitter hon med i både utbildnings- och forskningsnämnden och arbetsmiljörådet.

– Vi är ett väldigt bra gäng med bra dialog där alla får komma till tals. Det är otroligt lärorikt och jag vill kunna bidra med det jag kan. Jag tycker det är viktigt att göra min röst hörd och till exempel lyfta situationen för oss studenter som har barn, vi är inte så många.

Inte bara kullerbyttor

Ett par saker skulle Anna gärna vilja skicka med den som funderar på att söka GIH.

– Det viktigaste är förstås ett brett idrottsintresse, det genomsyrar ju hela skolan. Sedan ska man förstås vilja lägga ner tid, för det krävs. Tänk också på att ämnet idrott och hälsa innehåller så mycket mer än fysisk aktivitet. Vi läser fysiologi med till exempel biomekanik och rörelselära, vilket innebär ganska mycket matematik. Så det är ett bra tips att ta med sig – det handlar inte bara om kullerbyttor, utan även kemi och fysik.

Hitta på sidan

Namn:
Anna Olsson

Student på:
Ämneslärarprogrammet mot gymnasiet

Vill du bli idrottslärare?

Senast ändrad:15 Feb 2024