”Idrottsintresset skapar samhörighet”

Efter fotbollsgymnasiet ville Erik Peterson vidare och använda sina erfarenheter inom idrotten till att inspirera andra. Så hur skulle han på bästa sätt kunna kombinera sitt idrottsintresse med viljan att lära andra? På GIH såklart!

Erik går på ämneslärarprogrammet och satsar på att bli lärare i idrott och hälsa samt specialidrott, troligtvis fotboll eller alpint.

– Programmet passar mig väldigt bra. Bland det allra bästa tycker jag är den stora andelen praktiska och fysiska lektioner vi har, med många schemalagda praktiktimmar på campus. Jag tror det skiljer sig en del från andra lärosäten.

Enligt Erik ger den stora andelen praktisk undervisning stora möjligheter att få mer pedagogiska och didaktiska kunskaper.

– Här kan man snappa upp väldigt mycket från våra kompetenta lärare. Iaktta och notera hur de gör, vad de säger, små tips och smarta råd. Jag tycker det är bra att ha med ett litet block och penna, då kan jag få med mig mycket värdefullt på vägen, säger han.

Viktigt med engagemang

Sedan 2020 är Erik styrelsemedlem i studentkåren och sitter även med i utbildnings- och forskningsnämnden.

– Jag tycker det är både roligt och viktigt att engagera sig. Det ger användbara insikter och erfarenheter, dessutom får man ju möjlighet att påverka i olika frågor. Vi i studentkåren har en mycket bra dialog med skolledningen och särskilt under det senaste halvåret har många av våra förslag kring exempelvis struktur och upplägg börjat falla på plats, säger han.

Familjär skola

Att GIH är ett ganska litet lärosäte är en stor fördel tycker Erik.

– Det är familjärt och vi känner varandra. Det innebär också att verksamheten är flexibel och lättföränderlig, vilket är bra om något skulle köra ihop sig, säger han och fortsätter:

– Men det bästa med GIH är nog stämningen. Att vi studenter har ett stort gemensamt intresse för idrott skapar samhörighet. Sedan har vi också väldigt duktiga lärare och fina faciliteter med idrottshallar, danssalar, motionsspår i skogen och mycket mer.

Nästa steg

Efter examen vill Erik bo kvar i Stockholm och jobba som idrottslärare på gymnasieskola.

– Gymnasiet är mer fördjupande och elever förväntas reflektera på ett annat sätt. Som lärare är du handledare i deras utveckling inom idrott och hälsa. Förhoppningsvis kan jag skicka med dem tillräcklig kunskap för att de ska göra kloka val kring sin hälsa och livsstil.

Han kommer dock att sakna GIH och alla vänner som han fått under studieåren.

– Även om det ska bli spännande att komma ut och jobba så har jag lite blandade känslor. Vi har en väldigt bra klass och vi umgås mycket även på fritiden. Jag kommer sakna dem, även om vi säkert komma hålla kontakten.

Tips på vägen

Till den som funderar på att söka till GIH:s ämneslärarprogram så har Erik ett tips:

– I början är det lätt att dras med i alla praktiska lektioner. Du får prova på så mycket roliga aktivitet och allt är bara kul. Men jag tror det är viktigt att du har inställningen att du ska bli lärare, det vill säga att du ska kunna lära någon annan det här. Jag fick själv en tankeställare från en familjemedlem: ”Ja, du kan göra en handvolt – men vet du hur du ska lära ut det här till en elev?”. Här på GIH får du väldigt bra möjligheter att omsätta teorier i praktik och testa. Det är något jag värderar väldigt högt.

Hitta på sidan

Erik Peterson

Namn:
Erik Peterson

Student på:
Ämneslärarprogrammet mot gymnasiet

Vill du bli idrottslärare?

Senast ändrad:15 Feb 2024