"På GIH får man en helhetssyn på hälsa"
Hälsopromotionsprogrammet kan leda till helt andra möjligheter än de mest uppenbara. Det vet Fredrik Rosén, som i dag kombinerar kunskaperna från utbildningen med intresset för marknadsföring.
Otippad koppling
Initialt kan det vara lite svårt att se kopplingen mellan hälsopromotionsprogrammet och att jobba med marknadsföring. Men för Fredrik Rosén faller det sig ganska naturligt. Faktum är att han i sin roll som content manager på Vitamin Well har stor användning för det han lärde sig under utbildningen vid GIH.
– Jag jobbar med att marknadsföra produkter som syftar till att bidra till en mer hälsosam livsstil, och för att kunna göra det behövs det kunskap om människors beteenden vad gäller hälsa och träning och en förståelse för elitidrottare och motionärer. Och det är verkligen något som jag fått med mig från studierna, säger han.
Hälsa i ett brett perspektiv
Fredrik har alltid haft ett stort idrottsintresse, och ganska snart efter gymnasiet kände han att han på något sätt ville bygga en karriär kring det. Då han ville få en helhetssyn på hälsa och gå på en idrottsfokuserad skola föll valet på GIH och hälsopromotionsprogrammet (som då gick under namnet hälsopedagogprogrammet).
– Jag har alltid hållit på med idrott, men efter en skada fick jag också upp ögonen för rehabilitering och allt runt om själva träningen. Jag insåg att jag ville jobba med idrott och hälsa i ett bredare perspektiv.
Och med facit i hand är Fredrik mycket nöjd med valet av utbildning.
– Allt som allt var det en väldigt rolig utbildning. I vissa fall kunde jag önska att det fanns mer utrymme för att specialisera sig inom ett visst område. Jag fick ju till exempel verkligen upp ögonen för näringslära, och hade gärna grottat ner mig ännu mer i det. Men det är ju också en fördel att utbildningen är så pass bred som den är eftersom man då får en helhetssyn på hälsa och träning, säger han.
En perfekt kombination
Men, var kom då det här med marknadsföring in i bilden? Jo, under tiden på GIH jobbade Fredrik extra med event och intresset för marknadsföring tog fart. Efter examen valde han därför att plugga vidare på Hyper Island för att komplettera sin utbildning.
– Jag ska väl erkänna att jag kände mig lite vilsen, jag visste inte riktigt vad jag skulle jobba med för att kunna få utlopp för båda mina intressen, det vill säga marknadsföring och hälsofrågor. Så när jag hittade mitt nuvarande jobb var det som om något klickade i mig, det var en perfekt kombination. Och tack vare min utbildning på GIH blev jag också mer attraktiv för tjänsten.
Hitta din grej!
Fredrik är ett bra exempel på hur en utbildning från hälsopromotionsprogrammet kan leda till en karriär som vid första anblicken inte känns helt självklar. Och hans tips till de som funderar på att söka utbildningen bottnar i just det, att vara öppen för alla möjligheter som dyker upp.
– Var ärlig mot dig själv och gå din väg. Utbildningen är bred och ibland kan det vara svårt att veta vilken riktning man ska välja, men om man vågar ta chanser så kommer man till slut hitta sin grej.
Även om Fredrik inte jobbar renodlat med hälsa och träning i dag så är det fortfarande en stor del av hans vardag. Både på jobbet och på fritiden.
– Det är en väldigt hälsosam kultur på min nuvarande arbetsplats, vilket passar mig perfekt. Engagemanget för idrott och hälsa har jag alltid burit med mig, och det förstärktes bara under min tid på GIH. Jag behöver vara i en sådan miljö för att trivas.
Hitta på sidan
Namn:
Fredrik Rosén
Studerat på:
Hälsopromotionsprogrammet
Vad händer sen?
Vill du veta mer om dina möjligheter efter du är klar med studierna vid GIH?