17 oktober 2025
Bättre samverkan behövs för att främja fysisk aktivitet i skolan
Skolan ses ofta som en självklar arena för att främja fysisk aktivitet bland ungdomar. Men bakom den bilden döljer sig olika synsätt på vad fysisk aktivitet är, varför den är viktig, och hur den bäst främjas. Det visar en ny avhandling från GIH.
Är skolan en förebild?
Skolan lyfts ofta fram som en ideal plats för att främja fysisk aktivitet bland unga. Men bakom denna till synes självklara idé döljer sig en komplex verklighet. I sin avhandling visar Sara Hoy att sättet vi forskar om fysisk aktivitet i skolan påverkas starkt av vilka akademiska perspektiv vi utgår från. Dessa perspektiv formar både förståelsen av ungdomars rörelse och vilka förändringar och lösningar som anses viktiga och möjliga för att främja fysisk aktivitet.
– Forskning om fysisk aktivitet i skolan sker ofta inom separata discipliner och ämnesområden, vilket riskerar att ge en ensidig bild. Genom att jämföra dessa perspektiv framträder hur skolmiljön kan förstås som en komplex plats där elevernas fysiska aktivitet påverkas av allt från läroplaner och skolpolitik till relationer, kultur och fysiska strukturer, säger Sara Hoy, doktorand på GIH.
Samverkan mellan discipliner och forskningsfält
Sara Hoy lyfter fram behovet av samverkan mellan forskningsfält – inte bara för att förstå fysisk aktivitet bättre, utan för att skapa initiativ inom skolmiljöer som är både effektiva, meningsfulla och rättvisa.
– När vi kombinerar olika perspektiv kan vi utveckla nya frågor, metoder och lösningar. Det handlar inte om att välja ett synsätt framför ett annat, utan om att skapa dialog mellan dem. Då kan vi bättre möta de komplexa utmaningar som dagens skola och samhälle står inför, säger Sara Hoy.
Avhandlingen är en inbjudan till att tänka nytt kring forskning, samskapande och skolans roll i att främja ungas aktiva liv.
Tre sätt att förstå skolmiljön
Avhandlingen bygger på en övergripande analys av fyra vetenskapliga artiklar som tillsammans visar hur skolmiljöer förstås på tre sätt:
- som en mer eller mindre effektiv bakgrund för olika insatser,
- som en plats där elever och lärare tillsammans skapar mening och
- som en arena där frågor om makt och rättvisa är centrala.
Dessa perspektiv påverkar hur fysisk aktivitet definieras, varför den anses viktig och hur den bör studeras.
Läs avhandlingen i GIH:s publikationsdatabas DiVA Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Rekommenderad läsning
