Så vänder sig företag mot barn

Avhandlingen har undersökt företag som säljer idrottstjänster till barn och ungdomar i Sverige.
– Det finns företag som erbjuder barngymnastik till bebisar och yngre barn och träningsläger med professionella tränare till ungdomar, säger Jesper Karlsson.

Samma bilder oavsett tjänster

De olika delarna i avhandlingen har undersökt vilka tjänster som 50 företag erbjuder på sina webbplatser. Det som även har kommit fram är att trots att de vänder sig till olika åldersgrupper ser marknadsföringen lika ut på webbplatserna.
– Bilderna på webbplatserna representeras av vita pojkar och flickor som oftast är fysiskt aktiva. På så vis skapar företagen också föreställningar om vilka som är deras kunder. Föreställningarna går inte i samma linje som ”En idrott för alla” som är Riksidrottsförbundets vision, säger Jesper Karlsson.

Olika fokus beroende på ålder

De företag som riktar sig till småbarn erbjuder en form av barngymnastik, sedan finns det företag för äldre barn och ungdomar som erbjuder en veckas idrottsläger inom många olika idrotter, oftast under sommaren. För samma målgrupp som den senare finns också företag som är mer specialiserade på en idrott. De säljer träningspass och träningsläger till individuella idrottare.

Företagen vill tjäna pengar

Han placerar den kommersiella utvecklingen i relation till hur idrotten tillsammans med samhället har förändrats.
– Det som skiljer ideella verksamheter från kommersiella företag är att de senare har ett syfte att tjäna pengar.

Läs Jesper Karlssons avhandling på GIH:s publikationsdatabas DiVA. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Rekommenderad läsning

Senast ändrad:9 Nov 2023