Idrottslära
Idrottslära innefattar kunskaper och undervisning om olika rörelsepraktiker, som bollspel, friluftsliv, gymnastik och friidrott samt rörelse och dans.
Historik
Idrottslära som ämnesområde vid GIH formades i och med att lärosätet åter blev en självständig högskola år 1992. Området blev då ett av tre inom kandidatämnet idrott – övriga områden var humanbiologi och humaniora-samhällsvetenskap.
Utbildningsvetaren Peter J. Arnolds tankar om framför allt kunskap i rörelse blev vägledande i arbetet. Detta innebär att såväl kunskaper som utforskning inom området sker genom deltagande och utövande av idrott.
Idrottslära handlar inte bara om kunskap i rörelsetekniker, utan även exempelvis kulturen kring rörelsepraktiken med normer och värderingar, praktikens grundläggande färdigheter samt hur dessa kan uttryckas i olika sammanhang.
Inriktningar
På GIH är idrottslära uppdelat i bollspel, friluftsliv, gymnastik och friidrott samt rörelse och dans. Karakteristiskt för kunskaper i idrottslära är att de kommer till uttryck i rörelse.
Samverkan och samarbetspartners
GIH samverkar med aktörer både inom och utanför skolan. Inom akademin bedrivs olika forskningsprojekt i samverkan med kollegor vid andra lärosäten. Utanför akademin samverkar GIH främst med grund- och gymnasieskolor, skolmyndigheter och idrottsförbund.
Kortadress till denna sida: www.gih.se/idrottslara
Hitta på sidan
Kontakt
- Professor, ämnesområdesansvarig för idrottsläraMikael Quennerstedtmikael.quennerstedt@gih.se08-120 53 887