Studier av samband mellan cyklingens avstånd, hastigheter, durationer, frekvenser och ansträngning
Projektledare
- Peter Schantz
Institution
- Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa, FAH
Finansiärer
- Trafikverket
Abstract
Nedan kan du läsa sammanfattningar om projektet på engelska och/eller svenska. Informationen hämtas från publikationsdatabasen DiVA.
Bakgrund: Det finns ett uttalat behov av en stor omställning i riktning mot aktiva transporter i vår tid. Detta för att dels främja folkhälsan, dels mildra trafikens klimatpåverkan och dess övriga negativa påverkan på miljön såsom buller, avgaser och partiklar.
Syfte: Att genom studier av samband mellan existerande beteenden av cykelpendling i en storstadsregion, med både korta och långa färdvägsavstånd, erhålla en realistisk förståelse av hur både fysiskt och fysiologiskt transportarbete kan bidra till de önskade målsättningarna.
Förväntat resultat/leveranser: Man kommer att kunna skapa en förståelse för vilka faktorer det är som bestämmersamband mellan cykelhastigheter, durationer, avstånd, ansträngning och frekvens av cykling under hela året. Dessasamband kommer kunna beskrivas för första gången. De utgör en viktig grund för att realistiskt kunna bedöma dels möjlighälsopåverkan, dels miljöpåverkan med cykling. Dessutom kommer potentialen av överföring av bilresor till cykelresor att belysas.
Projekttid
- 2024 - 2025
Projekttyp
- Projektbidrag
Nationell ämneskategori
- Transportteknik och logistik
- Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi