Studier av samband mellan cyklingens avstånd, hastigheter, durationer, frekvenser och ansträngning
Project Leader
- Peter Schantz
Department
- Department of Physical Activity and Health
Research Funders
- Swedish Transport Administration
Abstract
Below you can read summaries about the project in English and/or Swedish. The information is taken from the publication database DiVA.
Bakgrund: Det finns ett uttalat behov av en stor omställning i riktning mot aktiva transporter i vår tid. Detta för att dels främja folkhälsan, dels mildra trafikens klimatpåverkan och dess övriga negativa påverkan på miljön såsom buller, avgaser och partiklar.
Syfte: Att genom studier av samband mellan existerande beteenden av cykelpendling i en storstadsregion, med både korta och långa färdvägsavstånd, erhålla en realistisk förståelse av hur både fysiskt och fysiologiskt transportarbete kan bidra till de önskade målsättningarna.
Förväntat resultat/leveranser: Man kommer att kunna skapa en förståelse för vilka faktorer det är som bestämmersamband mellan cykelhastigheter, durationer, avstånd, ansträngning och frekvens av cykling under hela året. Dessasamband kommer kunna beskrivas för första gången. De utgör en viktig grund för att realistiskt kunna bedöma dels möjlighälsopåverkan, dels miljöpåverkan med cykling. Dessutom kommer potentialen av överföring av bilresor till cykelresor att belysas.
Funding period
- 2024 - 2025
Project type
- Project grant
National Research Field
- Transport Systems and Logistics
- Public Health, Global Health, Social Medicine and Epidemiology