• Gå till sidans innehåll
  • Logga in
  • Translate
  • In English
  • Press
  • Webbkarta
  • Kontakt
Till Startsidan - Gymnastik och idrottshögskolan GIH-logotype Till Startsidan
Sök
  • Startsida
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om GIH
  • Bibliotek
Ok
Finansieras av Europeiska Unionen Utbildning
  • PLUGGA PÅ GIH
  • Våra utbildningar
    • RIU Stockholm
    • Utbildningar tillsammans med andra lärosäten
    • Fristående kurser
    • Filmer om GIH:s utbildningar
    • GIH:s studierektorer
    • Intervjuer och reportage
      • Intervjuer med studenter - Ämneslärarprogrammen
      • Intervjuer om Hälsopromotionsprogrammet
      • Intervjuer med studenter - Idrott och hälsa
      • Intervjuer med studenter - Tränarprogrammet
      • Intervjuer med studenter - Sport Management-programmet
      • Intervjuer med studenter - Masterprogrammet
      • Intervjuer - Fristående kurser
      • Intervjuer med tidigare studenter
  • Öppet hus
  • Anmälan och antagning
  • Så fungerar högskolan
  • FÖR GIH-STUDENTER
  • Dina studier vid GIH
  • Studera utomlands
  • Stöd och service
  • Kontakta oss
  • STUDENTLIV
  • Studentkåren
  • Student i Stockholm
  • Studiemedel
Du är här:
  1. Startsida
  2. Utbildning
  3. Våra utbildningar
  4. Intervjuer och reportage
  5. Intervjuer - Fristående kurser
  6. Intervju med Staffan Hultgren

Intervju med Staffan Hultgren

Bild på Staffan HultgrenI tio år har Staffan Hultgren ansvarat för den fristående kursen Motiverande samtal - en av GIH:s mest populära kurser som har mest sökande från olika yrkeskategorier.

Till kursen Motiverande samtal söker hälsopedagoger, fysioterapeuter, sjuksköterskor, läkare, dietister, arbetsterapeuter, HR-personal, lärare, socionomer, kuratorer, socialhandläggare, coacher, poliser och personer som arbetar inom kriminalvården. Det som är gemensamt för dessa olika yrkesgrupper är viljan att bli bättre på samtal med inriktning på fysisk aktivitet, livsstil, levnadsvanor, rehabilitering, beteenden och socialt arbete.

Ansvarig för den populära kursen är Staffan Hultgren. Men hur kom det sig att han började intressera sig för ämnet?
– Jag är nog präglad av min uppväxt då jag tillbringade många veckor på sjukhus under somrarna till dess att jag var 17 år på grund av en fosterskada. Jag var nog väldigt frisk för att vara sjuk, men däremot var det andra på sjukhuset mådde betydligt sämre, så jag arrangerade i egen regi en uppsökande Kasperteater på sjukhuset för att göra livet lite lättare för andra. Därför blev det helt naturligt för mig att arbeta inom sjukvården och senare i livet valde jag att arbeta promotivt inom ämnet Idrott och Hälsa.

En röd tråd genom karriären

Staffan fick sin grundutbildning vid GIH i Stockholm och under sitt yrkesverksamma liv har det blivit många projekt i samverkan med myndigheter och organisationer, olika uppdrag och anställningar inom skola och utbildning samt en del böcker med betoning på livsstil och levnadsvanor. Under Staffans karriär har det hela tiden funnits en röd tråd – att fokusera på det friska och låta det sjuka involveras i det friska.

Byggde nytt program

Det var när Staffan arbetade vid högskolan i Gävle med Friskvårdspedagogiska programmet som han blev kontaktad av framlidne professor Alf Thorstensson som undrade om han ville vara med och både starta och planera för den nybildade Hälsopedagogutbildningen vid GIH. Uppdraget bestod av att planera för ett andra år och föreslå ett tredje år.
– Det var svårt att tacka nej så det blev några intensiva sommarveckor, och i samarbete med dåvarande Folkhälsoinstitutet planerades utbildningen i detalj. Grundtanken var att ta med godbitarna från Gävle och bygga ett nytt program med en specifik GIH-profil, säger Staffan.

Utbildningen blev enormt uppskattad, men även internt kritiserad på grund av att det blev en betoning på nya ämnesdiscipliner vid GIH på bekostnad av fysisk aktivitet. Hälsopedagogprogrammet är i dag en del av GIH:s ordinarie programutbud som fortfarande har en stark och framgångsrik GIH-profil.

Verktyg för att hantera det svåra

I kursen Motiverande samtal får deltagarna en uppgift att beskriva situationer och händelser som påverkat deras val. Här får de redovisa vad som hände, hur de upplevde situationen och hur de i efterhand betraktade den samt även koppla händelseförloppet till beteendemönster och beteendemodeller. Hur kom det sig att det blev som det blev. Den här uppgiften har Staffan även använt vid programutbildningar vid GIH och vid andra högskolor och universitet. Uppgiften utmynnar ofta i en ökad empatisk förmåga och förståelse för komplicerade händelseförlopp som ger starka lärdomar om hur man själv kan agera i liknande situationer.
– Motiverande samtal och det goda samtalet blir verktyg för att hantera komplicerade händelseförlopp med hänsyn till människans självautonomi, det vill säga att själv få bestämma. I min dator har jag nu oändliga berättelser som beskriver människans otillräcklighet att hantera varandra och naturligtvis goda exempel av medmänsklighet, säger Staffan.

  • Innehållsansvarig: Sofie Kierkegaard
  • Senast uppdaterad av: Jin Lavesson 2021-10-27

Copyright © 2022

Gymnastik- och idrottshögskolan,
Lidingövägen 1, vid Stockholm Stadion
08-120 537 00  

  • Om webbplatsen
  • Personuppgifter
  • Cookies
  • Mejla registrator
  • Kontakta oss
  • Nödsituationer
  • GIH på Facebook
  • GIH på Instagram
  • GIH på LinkedIn
  • GIH på YouTube