Jonas Jones om att läsa nordiskt friluftsliv

"Jag började på lärarprogrammet på hösten 2006 och kom direkt från gymnasiet. Tiden i början på Gymnastik- och idrottshögskolan var otroligt rolig och steget från gymnasiet till högskola var inte lika stort som jag trodde.

Dock kände jag efter ett år att det kunde bli konstigt att komma ut som ung lärare direkt in i en skola utan erfarenhet av annat, och jag började fundera på mer saker att göra.


Långfärdsskridskor i Sverige

Friluftskurserna som vi då läste, långfärdsskridskor och grönt friluftsliv, var så otroligt roliga och lärarna berättade då om en kurs i friluftsliv över ett år som hette "Nordiskt friluftsliv", och jag började så smått fundera på att kanske göra detta som en extragrej.

Kursen är uppdelad på fyra block eller två block per termin. De första tre blocken är uppdelade med cirka 40-50 % praktiska delar och resten teoretiska, vilket innebär att man efter allt praktiska skriver ett större arbete (plus massa mindre under) med utgångspunkt ur vistelsen.


Segling i Danmark

Det första blocket bestod av vistelse i Danmark och på Island och friluftsliv på kust, hav, på cykel och genom vandring, Det andra blocket var skog och kust höst och vintertid i Stockholm och Göteborg och det sista blocket var skidor i skog och fjäll vintertid i Norge. Det sista blocket bestod av en halv termins skrivande av C-uppsats.

De studenter som var med kom från flera olika länder. Förutom oss svenskar som var nio stycken, hade vi fyra islänningar, en kille från Färöarna och resten danskar vilket var en salig blandning.

Den stora skillnaden i undervisningen var språket, som i största mån skulle ske på något av de nordiska språken, vilket i ett fall inte var möjligt vilket var på Island. Dock kom man snabbt in i språket vilket löste sig.


Vandring på Island

Den danska och norska kulturen är annorlunda jämfört med svenska, exempelvis skulle vi göra ett kort arbete och göra en presentation om skillnaden på olika friluftsskolor i Danmark. Innan vi gjorde det hade vi en lång föreläsning och litteraturinläsning om kulturanalys och kultursociologiskt perspektiv. Om vi tycker att vi i Sverige har mycket forskning med, ska ALLT inneha någon form av vetenskap i andra länder.

Eftersom stora delar av undervisningen också sker utomhus blir lektionerna ofta påhittiga på annat sätt än i föreläsningssalar, och det får man vara praktiskt förbered på! Reselivet, eller vad man ska kalla det, när man bor på olika platser är också krävande och du kommer definitivt lära känna dig själv och andra mer än vad du anar.

När du funderar på att åka, tänk efter vad du vill och hör med de ansvariga för internationalisering så du får bra information. Det är ändå ett tag du är borta så det är viktigt att du gör det du vill och det du tycker är kul!

Eftersom du åker mycket flyg och buss, var tidigt ute med att boka biljetter då det skiljer mycket i pris beroende på när du bokar. Vi fick exempelvis biljetter på SJ tur och retur till Göteborg för 170 kronor!

Innan du åker är inläsning otroligt viktigt, att du vet om all litteratur och att du läst för det går fort på föreläsning och du förväntas att ha läst. Vidare kräver kursen en hel del utrustning, och det är onödigt, ibland till och med livsfarligt, att ha dålig utrustning när du är ute flera dagar i sträck i olika väder, alltifrån varma nätter när du sover under bar himmel med mygg till nätter i Norge där det är minus 25 grader på natten!


Skidor i Norge

Det bästa med att åka är att du kommer få vänner, erfarenheter och minnen för livet och dessutom en utomordentlig merit för framtiden. Jag själv vikarierade som lärare på GIH efteråt och det är en stor merit att faktiskt ha högskolepoäng i ett speciellt ämne, dessutom poäng som är från ett annat land!"

/Jonas Jones