GIH har fått forskningsmedel av Skandias Idéer för livet
Nyheten publicerad | 2021-01-14
GIH har fått forskningsmedel av Skandias Idéer för livet till ett tvåårigt forskningsprojekt på 2,9 miljoner kronor. Forskningen ska handla om hjärnhälsa hos ungdomar och vad förlängda skoldagar med schemalagd extra tid med fysisk aktivitet och läxläsning gör för skolresultat och välbefinnande.

Högstadieelever kommer att undersökas vad gäller deras prestation och välbefinnande vid förlängda skoldagar.
Gisela Nyberg är docent vid GIH och ansvarar för forskningsstudien.
– För att stärka hjärnhälsan och därigenom också akademisk skolprestation hos barn och unga så genomför många skolor i dagsläget fysisk aktivitet i olika former. Det finns dock otillräckligt med empiri kring vilka typer av insatser som är mest effektiva och hur dessa insatser ska implementeras i skolan för att attrahera barn och unga.
Studien kommer att bedrivas på 60 högstadieskolor runt om i landet med start 1 januari 2021. Skolor som erbjuds att deltaga kommer att variera i storlek, geografiskt område och socioekonomi för att få med ett representativt urval av deltagande skolor. Resultatet kommer att ge handfasta slutsatser om hur en skola kan arbeta förebyggande och hållbart med fysisk aktivitet och läxläsning för att nå bäst effekt på hjärnhälsa och för att minska ojämlikhet i hälsa och lärande.
Läs mer om forskningsmedlen på Skandias webbplats