Förlora inte din fysiska aktivitet vid hemmaarbete

Nyheten publicerad | 2020-03-18

I spåren av covid-19 har en aldrig tidigare skådad andel av Sveriges befolkning uppmanats att arbeta hemifrån och en stor andel tycks följa denna uppmaning. Men, för den som arbetar, sover, äter och umgås på samma plats riskerar mängden fysisk aktivitet att bli mycket låg. Detta kan på sikt ha stora konsekvenser för hälsa. GIH-forskarna Maria och Örjan Ekblom kommenterar och ger råd.

Många gym är stängda. Simhallarna är kanske öppna, men känns inte lika attraktiva. Motionsloppen är inställda. Ingen träning till och från jobbet. Den nya situationen kräver att gamla vanor snabbt ersätts med nya. Starta därför med aktivitetsformer som du känner är hållbara. Vill du kan du justera eller utveckla din aktivitet under tiden. Många "vinner" tid på att inte behöva pendla något som kan frigöra tid för aktivitet.

  • Lika viktigt som att kunna jobba hemma är det att inte jobba hemma. Se till att i möjligaste mån göra rent och ta bort jobbrelaterade papper och datorer efter arbetsdagens slut så att du blir ledig och kan återhämta dig. Man måste vila för att kunna vara uthållig på jobbet.
  • Den sociala distansering som vi uppmanas att hålla innebär i de flesta fall inte att utomhusaktiviteter är omöjliga. Se till att "gå till jobbet" fastän du jobbar hemma. Ta på dig kläder och ta en 20-30 min promenad på morgonen och kom tillbaka till jobb-hemmet. Dels får du aktivitet, dels tid för den "normala" mentala omställningen och förberedelsen för att komma till jobbet. Gör samma sak på eftermiddagen för att "promenera hem".
  • Ta en lunchtur på cykel. Du tar dig en bra bit på kort tid och får lite nya vyer. Passa på att handla även om det är svårt att bunkra om man ska cykla hem med bytet...
  • Ring upp en kompis och ta promenaden eller hemmapasset "tillsammans".
  • Att promenera är en bra aktivitet när man vill diskutera saker. Gå-möten sker idag på många företag, men aktiviteten passar lika bra för gående telefonmöten. Använd head-set och välj promenadväg som inte sätter dig riskabla trafiksituationer.
  • Många gym-kedjor sänder pass på nätet. Det är många olika pass så du kan hitta de som passar dig.
  • Har man inte medlemskap i en friskvårdkedja finns relativt billiga medlemskap på nätet med mängder av inspelade pass.
  • En lite speciell träningsform är att cykla inomhus. Med hjälp av en så kallad trainer (en hållare för bakhjulet) kan man cykla virtuellt och ta del av träningspass och "lopp" eller bara cykla runt i de digitala världarna. Vanliga träningscyklar går såklart också fint.

Bild på Maria EkblomFör att minska smittspridning uppmanas vi svenskar att ha minimal social kontakt under de närmaste veckorna. Folkhälsomyndigheten har dock inte identifierat en bortre tidsgräns för när denna rekommendation ska upphöra och det finns en möjlighet att detta tillstånd kan bli månader.

Icke-smittsamma sjukdomar, som depression, stress, diabetes, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, kommer sannolikt att även fortsättningsvis att vara de stora folkhälsoproblemen. Livsstil i allmänhet och fysisk aktivitet i synnerhet har visats kunna förebygga insjuknande i dessa. Fysisk aktivitet har en gynnsam effekt på en rad funktioner i kroppen och långa perioder med låga nivåer av fysisk aktivitet eller långvarigt sittande har kopplats till flera av dessa ohälsotillstånd.

– En konsekvens av den nya situationen är en påtaglig risk för stora förändringar i svenskarnas levnadsvanor, inte minst mängden och mönstret av fysisk aktivitet, säger Maria Ekblom. Innan covid-19 hade många, både vuxna och barn, en låg nivå och den nya situationen riskerar att ytterligare förvärra detta.

För de personer som är i de identifierade riskgrupperna är det extra viktigt att bibehålla en hälsosam livsstil. Det bör innehålla daglig fysisk aktivitet på en måttlig intensitet samt inslag av muskelstärkande aktiviteter.

Bild på Örjan Ekblom– En relativt snabb effekt av minskad fysisk aktivitet är sänkt välbefinnande och ökad stress, något som kan vara viktigt när man tvingas arbeta och leva på nya sätt. Andra effekter är ökad risk för insjuknande i hjärt- och kärlsjukdom och diabetes. Genom att vara regelbundet fysisk aktiv och bibehålla konditionen ökas motståndet mot dessa sjukdomar, vilket på sikt kan avlasta sjukvården, säger Örjan Ekblom. För den som drabbats av influensasymtom eller har påverkan på luftvägarna är det viktigt att inte ligga still i sängen under längre tid, utan försöka röra sig i hemmet.

För många är dagliga promenader, jogging eller cykling möjliga aktivitetsformer utan att öka risken för smittspridning. Till detta kan man addera styrketräning med kroppen som motstånd hemma eller utomhus.

– Här gäller det att inspirera varandra. Ring en kompis och sätt på högtalartelefon under ett "gemensamt" styrkepass. Fastän många friskvårdsanläggningar har stängt för fysiska besök, sänder några av dem sina träningspass live på internet, säger Maria Ekblom.

Genom att bibehålla en hälsosam livsstil och samtidigt leva fysiskt åtskilt minskas den sammantagna belastningen på sjukvården och möjligheter för de svårast sjuka att få stöd och vård.