Lekfull och kreativ workshop med Prins Daniel

Nyheten publicerad | 2019-02-06

Vad är bästa sättet att komma fram till bra idéer och lösningar, om inte tillsammans? Därför samlades IKEA medarbetare, Generation Pep och Gymnastik- och idrottshögskolan för att prata om barn och ungas hälsa.

Bild från workshop

För att skapa förutsättningar och engagemang kring barn och ungdomars hälsa krävs både bra idéer och ett brett samarbete. Det var alla deltagarna rörande överens om när de samlades till en lekfull heldag i Älmhult. Vid workshopen deltog Prins Daniel tillsammans med representanter från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, IKEA och Generation Pep. IKEA är en stolt founding partner till Generation Pep – en organisation som Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel är initiativtagare till.

Varför har ni samlas idag till denna workshop?

IKEA vill skapa en bättre vardag för de många människorna och Barnens IKEA och IKEA Retail Sverige vill utforska hur vi kan göra detta tillsammans med de som har väldigt hög kompetens inom barn, rörelse och hälsosam mat. Tillsammans vill vi skapa nya idéer och möjligheter för att få fler barn i Sverige och världen att må bättre, säger Jessica Bondesson, Children's School Manager at IKEA of Sweden.

För att det inte skulle bli en heldag med just för mycket stillasittande fick alla deltagare bland annat värma upp till "Huvud, axlar, knä och tår" mitt ibland gosedjur och spjälsängar på utställningen på IKEA1.

Under eftermiddagen var det fokus på grupparbeten, och kreativiteten flödade och post it-lapparna blev många. En av grupperna spånade fram olika kreativa lekar vid matbordet.

Vad har varit den största behållningen från dagens workshop?

Jag gillar verkligen den här typen av kreativa processer. Det finns en otrolig kraft i samarbete när vi tillsammans delar erfarenheter. I vår grupp pratade vi bland annat om hur vi kan göra middagssituationen hemma roligare", säger Prins Daniel.

Per Nilsson, rektor för GIH, säger att samarbeten som dessa är en förutsättning för att kunna göra skillnad.

Det är mycket positivt att IKEA och Generation Pep har engagerat sig i vårt forskningssamarbete där vi tillsammans med ansvarsfullal svenska bolag och ideella organisationer utvecklar ny kunskap om sambanden mellan fysisk aktivitet, kost och hälsosamma hjärnfunktioner. Målet är att forskningsresultaten ska omsättas i nya produkter och tjänster samtidigt som vi utvecklar skolans arbetsformer så elever får möjlighet att vara fysiskt aktiva under hela skoldagen. Den här dagen på IKEA var ett viktigt steg i rätt riktning, säger Per Nilsson.