Erik Hemmingsson i TV4 nyhetsmorgon om bantning

Nyheten publicerad | 2019-08-20

Bild på Erik HemmingssonSemestern är över för de flesta och vardagen är tillbaka. Då är det inte ovanligt att man vill gå ner de extra kilona man lagt på sig under sommaren och ledigheten. Men överviktsforskaren Erik Hemmingsson vill höja ett varningens finger mot allt som har med bantning att göra. Då är det bättre att satsa på förändringar som håller i längden.

På frågan om filosofi och bantning svarar Erik att det vore bra om bantning fungerar på lång sikt, men vi vet att kroppen slår tillbaka och det är svårt att hålla den vikt vi gått ner till.
– Vi ska fokusera på vår hälsa i stället och få en långsiktig balans på vår livsstil.

Kroppens fysiologi och genetik

I boken Slutbantat som Erik skrivit finner många läsare svaren i boken än i sina dieter.
– Många går omkring och känner skuld och skam och känner att de borde ta tag i sin vikt. Men många förstår inte hur fysiologin fungerar och hur svårt att lyckas på kort sikt. Så det kan vara en lättnad för människor att känna till denna kunskap som att vi har alla olika förutsättningar där vissa går upp väldigt lätt och en del går inte upp ett gram trots att de försöker. Detta hänger ihop med vår genetik och är väldigt orättvist.

Fördomar om övervikt

Finns det inte många fördomar om övervikt och skapar inte detta problem för den personen.
– Det finns många fördomar för de som är överviktiga som att de är karaktärssvaga, lata och borde ta tag i saker och ting och inte vet sitt bästa. Så det är väldigt tungt som många med övervikt tyvärr behöver brottas med. Många med övervikt går omkring och känner sig stressade. De står framför spegeln och mår dåligt. Mycket av det här spär på stressen och är kopplat till den psykiska ohälsan till övervikt.

Men hur ska överviktiga göra för att gå ner i vikt?
– Det första är att börja arbeta med insidan och acceptera att det inte är något fel på kroppen. Det finns många bra strategier för en sund livsstil, men det är viktigt att må bra på insidan och att börja tycka om sig själv – även om man inte ser ut som hälsoidealet.

Fem punkter för bättre välmående

Det finns fem punkter som enligt Erik är grunden för att må bättre som överviktig. Dessa är psykologiskt välmående, jobba med stress och mat, sömn och regelbunden motion.
– Vi har problem med psykisk ohälsa och bantningen drivs av detta där de ska straffa sig själv och börja späka sig. Börja i stället med att tycka om dig själv oavsett hur du ser ut. Vi vet att även barn på förskolan räknar valkar och vi måste sätta stopp för detta! Övervikt kan vara ett hälsoproblem men det psykologiska välmåendet är nummer ett. Om du börja med detta så kan det göra mycket för både vår psykiska och fysiska hälsa. Du duger som du är och det är inget fel på din karaktär!

Jobba med stressen

Att arbeta med stress är extremt viktigt och för många är stress kopplat till fetma.
– Vår aptit triggas igång och detta hänger ofta ihop med att vi sover dåligt. Om vi haft en stressig dag på jobbet får vi ett ökat sötsug och tröstar oss med att äta snacks eller godis på kvällen. Vi måste inse att maten är extrem viktig, gå djupare i frågan och ställa oss frågan: Varför äter vi? Vi ska äta bra mat och inte den ultraprocessade skräpmaten som innehåller många kalorier men ingen näring. Producenterna har tillsatt socker, fett och salt och marknadsför dessa produkter hårt. Det här leder till viktökning. Men äter vi naturlig mat, som frukt, grönsaker, baljväxter och nötter, så har vi bättre förutsättningar i att inte öka i vikt.

Men när vi är stressade har vi en tendens att köpa färdig mat och sova sämre.

– Här är det viktigt att arbeta med helheten! Vi har en tendens att dela upp i stuprör och titta på detaljer. Se i stället motion som vår hälsogåva. Den är unik och kan inte överdoseras. Alla kan göra det men många tycker inte om att röra på sig. Men börja med att promenera, cykla eller skaffa dig en kolonilott. Städa har goda effekter och slår på stress, hur vi mår och vi sover bättre. Allt hänger ihop!

Vissa vill fokusera enbart på motion eller mat, vilket är helt okej. Men på sikt hänger allt ihop i en helhet och det är viktigt att ta ett steg i taget.

Se hela inslaget i TV4 Nyhetsmorgon