Mikael Mattsson om sina studier vid Stanford

Nyheten publicerad | 2016-12-08

Bild på Mikael MattssonI tidningen Campanile från Kalifornien är Mikael Mattsson intervjuad om de studier han genomför på Stanford. Han undersöker bland annat hur gener, motionsvanor, sömncykler och kost påverkar hur vi mår och presterar.

I studien undersöks om elitidrottsmän har speciella gynnsamma gener:
– Vi letar efter de starkaste människorna i världen och försöka förstå vad som gör dem bra. Vi rekryterar idrottare från hela världen som är framgångsrika i uthållighetssporter som löpning, längdskidåkning, triathlon, cykling och rodd, säger Mikael Mattsson.

Sömn påverkar prestation

Mattsson beskriver också en sömnstudie som genomfördes på basketspelare på Stanford University. Syftet var att undersöka om förmågan ökar om sömnen ökar. Spelarna ökade sin sömn från åtta till tio timmar per natt och resultaten efter bara sex veckor visade att lagets prestationer i båda precision (frikast och 3-poängsskytte) och fysiska tester (15 sekunders sprint) förbättrades mellan fyra och nio procent.
Mängden sömn som behövs är individuell, men när mängden sömn inte är uppfylld påverkas kroppens immunförsvar.
– Om du sover mindre än fem timmar per natt ökar risken att smittas av en infektion, som till exempel en förkylning, feber eller influensa. Risken är tre gånger större än om du sover sju timmar eller mer varje natt. Vuxna behöver vanligtvis omkring sju till åtta timmars sömn varje natt och ungdomar behöver åtta timmar eller fler.

Livsmedel av hög kvalitet

Bortsett från att få tillräckligt med sömn är rätt kost värd att uppmärksamma. "Rätt" kan verka som ett mycket allmänt ord för att beskriva en diet, men "riktig" näring behöver inte innebära att följa en strikt diet, utan du måste konsumera livsmedel av hög kvalitet för att fungera optimalt.
– Om man jämför näringsintag för människor med näring av bensin och olja för din bil så blir det tydligt. Om du köper produkter med lägre kvalitet så fungerar bilen sämre, behöver mer underhåll och bryts ner snabbare, säger Mattsson.

Läsk innnehåller ingen näring

Energi och näringsinnehåll i form av vitaminer och mineraler måste beaktas när man beslutar om ett livsmedel är "hög kvalitet". En balanserad kost är nyckeln.
– Om du äter för mycket går du upp i vikt, vilket kan leda till olika typer av hälsoproblem som diabetes och hjärtsjukdom. Om du äter för lite går du ner i vikt, vilket också kan leda till betydande hälsorisker.

En viktig aspekt av näringskvalitet är det faktum att produkter med samma mängd energi kan ha mycket olika näringsinnehåll. Om man jämför läsk med vissa grönsaker kan de ha lika stor mängd kalorier, men deras näringsämnen varierar kraftigt. Läsk har nästan inget näringsvärde medan grönsaker har både vitaminer och mineraler.

Läs artikeln i tidningen Campanile