Läs Kristjan Oddssons träningstips

Nyheten publicerad | 2016-04-29

Kristjan Oddsson, naprapat och lärare, instruerar vilka övningar som ger bra resultat på rumpa, axlar, rygg, bröst, armar och mage i Expressen.

Enligt Kristjan är en stark rygg viktigt även i vardagen – särskilt om du har ett stillasittande arbete. Det kan förbättra hållningen, öka rörligheten och förebygga skador och lite förenklat sagt så brukar man känna belastningssmärta i de muskler man är svag i.

– Om du har ont i ryggen är det smart att träna ryggen för att få en stark bålmuskulatur då den kan avlasta kotor, diskar, ledband och nerver, säger Kristjan Oddsson.

En annan viktig aspekt vid ryggont är att ha starka magmuskler och en vältränad bålmuskulatur. Till de mest effektiva magövningarna hör plankan och klassiska situps som fungerar bra som dynamiska övningar.

– Musklerna runt bålen fungerar som en korsett: de avlastar till exempel kotpelaren, ledbanden och diskarna i ryggraden, som annars kan ge ryggsmärtor.

Träna även baksidan av axlarna

Vad gäller axlar tränar många bara framsidan då dessa muskler syns i spegeln, men baksidorna är minst lika viktiga.

– Det är axlarnas baksida som drar armarna bakåt och därför blir vi generellt svagare där. Sträva efter att träna både fram-, ut- och baksida av axlarna. Balans och symmetri är A och O, säger Kristjan.

Sätesmuskler avlastar ryggen

En vältränad rumpa behövs när vi reser oss, går eller springer och starka sätesmuskler avlastar även ryggen. Om du enbart vill träna sätesmuskulaturen rekommenderar Kristjan liggande höftlyft, där du har fötterna och övre delen av ryggen i golvet, medan du trycker upp bäckenet i luften. Även utfall, raka marklyft och knäböj är utmärkta rumpövningar.

– Om du tränar på gym tycker jag att du ska ta kontakt med en instruktör för att lära dig knäböj på ett bra sätt från början. Där finns en hel del att tänka på teknikmässigt som hur man placerar fötterna och håller positionen i knäleden och ryggen.

Länkar till träningstipsen

Läs Kristjan Oddssons träningstips om rumpa, axlar, rygg, armar, bröst och mage i Expressen