William Apró om det är nyttigt att äta kosttillskott

Nyheten publicerad | 2016-11-23

Bild på William ApróWilliam Apró uttalar sig i Svenska Dagbladet om vad som är sant och falskt om träning och kosttillskott, som till exempel protein. Protein har ökat med 40 procent de senaste fem åren, enligt branschorganisationen Svensk egenvård.

Behovet av protein hos en fullvuxen man eller kvinna som tränar medelhårt är i genomsnitt 1,5 gram protein per kilo. Om dessa personer äter en allsidig kost behövs inget extra proteintillskott såvida inte personen i fråga bantar.

– De som vill gå ner i vikt äter kanske mindre än 1 500 kalorier om dagen och då är risken att inte få i sig tillräckligt med näringsämnen. Protein minskar hungern och minimerar muskelförlusten, men det finns oklarheter inom detta område då fetman är förknippat med högre andel fria aminosyror i blodet och om man går ner i vikt så sjunker halten, säger William Apró.

Det finns en uppfattning om att protein ska ätas direkt efter träningen för att bygga muskler. Stämmer detta?

– Det har på senare tid kommit fram studier som ifrågasätter detta, men om syftet är att bygga muskler finns det ingen anledning att avvakta att äta proteinet direkt efter träning.

Hur stor effekt har proteintillskottet?

Enligt William Apró handlar det om ett extra kilo muskelmassa efter tre till fyra månaders träning:

– Effekterna är inte jättestora, men de finns där. Om du satsar på en elitkarriär inom idrott så spelar det roll, men förväntningarna på proteintillskott är mycket högre än de faktiska effekterna. I sociala medier och i tidningar förstoras effekterna enormt, trots att forskare är väldigt ödmjuka och menar att det är komplexa frågor.

Artikeln publicerades i SvD den 6 november men artikeln är enbart till för prenumeranter.