Behövs verkligen energibars och sportdrycker?

Nyheten publicerad | 2016-10-25

Bild på Eva BlomstrandFörsäljningen av energigels, sportdrycker och återhämtningsshakes har vuxit lavinartat och det kan vara svårt att välja i djungeln, men det finns också situationer då det är en bra idé för motionären att tillföra energi.
– Generellt sett kan man säga att vid aktiviteter som håller på längre än 90 minuter har man ett behov av att tillföra kolhydrater. Och det behovet uppstår främst för att vi behöver upprätthålla blodsockernivån, säger professor Eva Blomstrand. 

Kolhydrater är ett högoktanigt bränsle, som gör att vi kan ligga på en högre intensitet. I normalläget använder musklerna både kolhydrater och fett som bränsle, men när kroppen skiftar över till att bara ta energi från fettdepåerna kan vi bara leverera på 50 procent av max.
– Det här är också anledningen till att idrottare ofta använder sig av så kallad kolhydratladdning. En medeltränad person kan fördubbla sina nivåer av glykogen i musklerna genom att göra det och då räcker det längre, säger Eva Blomstrand.

Hitta en metod som fungerar

Hur mycket kolhydrater man klarar att ta upp varierar – en förmåga som kan tränas upp.
– Men ungefär 50 gram kolhydrater per timme är en enkel riktlinje man kan följa. Sedan varierar det mellan olika personer, en tjej som väger 60 kilo och en kille som väger 90 kilo har inte samma behov, säger Eva Blomstrand.
50 gram kolhydrat per timme kan man få i sig på många olika vis. Sportdryck, energigels eller bars är några. Man bör däremot prova sig fram och hitta en metod som funkar, då det är lätt att få problem med magen när energin ska tas upp av kroppen.
– Varför det blir så, är oklart, men för en del kan det bero på att det blir en hög koncentration av kolhydrater som ligger kvar i magsäcken. Det kan därför vara en fördel att varva sportdryck och vatten, för att skölja ner det, säger Eva Blomstrand.

Läs hela artikeln Göteborgs-Posten