Toni Arndt uttalar sig om barfotalöpning

Nyheten publicerad | 2014-08-26

Bild på barfotaträningMånga har sett skorna som ser ut som fötter. Det kallas för barfota- och framfotslöpning. Men tekniken är avancerad och inte alla klarar av belastningen på ben och fötter.

– Att springa på framsidan av foten kräver mycket mer styrka än annan löpning. Rent anatomiskt funkar det inte för alla, säger Toni Arndt, professor i idrottsvetenskap på Gymnastik- och idrottshögskolan.

Den vanligaste skadan är på metatarsalbenen, som sitter mitt i foten. För hög belastning kan leda till svåra smärtor och svårläkta stressfrakturer i foten. Även muskelskador i hälsena eller vader är vanligt.

– Det farliga är när det blir en hajp. Det finns mycket pengar att tjäna i den här branschen och de som argumenterar för framfotslöpning vill att alla i hela världen ska anamma det. Det är viktigt att komma ihåg att löpning är individuellt och att det inte finns någon universell teknik som fungerar för alla, säger Toni Arndt.

Men han avråder inte helt från framfotslöpning. All typ av löpning har positiva effekter för muskeluppbyggnaden och träningsformen leder generellt till få skador.

– Det finns inget rätt eller fel. Men om man är ovan och börjar springa fem mil framfotalöpning i veckan är det ganska logiskt att man blir skadad. Ta det lugnt i början och känn efter hur mycket du klarar av.

Läs hela artikeln på Aftonbladet