Idrottspedagogik behandlar kunskaper om utbildning, lärande, fostran och påverkan i idrottssammanhang. Av centralt intresse är studier av barns, ungdomars och vuxnas möjligheter att delta i idrott och ha inflytande över sitt idrottande. Ämnesföreträdare är professor Karin Redelius.
Historia
Idrottspedagogisk utbildning och forskning har bedrivits på GIH i närmare 60 år. Pedagogik används till vardags för att beskriva förmågan att lära ut eller förmedla ett budskap.
I vetenskapliga sammanhang handlar pedagogik om påverkans-, lärande- och socialisationsprocesser. Idrottspedagogiska kunskaper är därmed relevanta för studenter på lärosätets samtliga utbildningar, såsom lärar-, tränar-, hälsopedagog- samt sport managementprogrammet.
Den idrottspedagogiska forskningen startade i samverkan med Lärarhögskolan i Stockholm. Initiativtagare var Lars-Magnus Engström, som år 1983 tillträdde en idrottspedagogisk professur. Han bildade då en forskningsgrupp, PIF, som idag är verksam vid GIH. Hittills har närmare 25 doktorsavhandlingar producerats av medlemmar i PIF-gruppen.
Inriktningar
Idrott är ett betydelsefullt fritidsintresse för många. Hur barns och ungdomars idrottande utformas under fritiden, såväl i som utanför föreningar, och dess konsekvenser för ungas lärande är därför av idrottspedagogiskt intresse.
En viktig ambition är också att synliggöra villkoren för människors möjligheter att delta i och ha inflytande över sitt idrottande.
Inom idrottspedagogik behandlas också frågor som rör undervisningsprocesser i relation till skola och lärarutbildning, liksom i vilken mån idrotten är öppen för alla oberoende av kön, ålder, etnicitet, socioekonomi och sexuell läggning.
Därutöver är en inriktning sedan länge hur vuxnas motions- och träningsvanor är relaterade till social position och människors livsvillkor.
En vision inom det idrottspedagogiska ämnesområdet är att utbildningen och forskningen ska bidra till att:
- utveckla ämnet idrott och hälsa i skolan, särskilt avseende mål, undervisningsformer och möjligheter för alla elever att delta på ett likvärdigt sätt
- utveckla barns och ungas idrott på fritiden, bland annat avseende villkor och förutsättningar för deltagande
- utveckla ett samhälle där hälsofrämjande fysisk aktivitet värdesätts och en mångfald av träningsstilar tillgodoses, oavsett människors resurser och förutsättningar
Samverkan
Viktiga samverkansparter för forskare och lärare inom ämnesområdet är aktörer inom utbildnings-, idrotts- och hälsosektorerna, såväl nationellt som internationellt.