• Gå till sidans innehåll
  • Logga in
  • Translate
  • In English
  • Press
  • Webbkarta
  • Kontakt
Till Startsidan - Gymnastik och idrottshögskolan GIH-logotype Till Startsidan
Sök
  • Startsida
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om GIH
  • Bibliotek
Ok
Forskning
  • Kunskapsområden
  • Ämnesområden
    • Biomekanik
    • Fysiologi
    • Fysisk aktivitet och hälsa
    • Idrottskultur
    • Idrottslära
    • Idrottspedagogik
    • Psykologi
  • Forskningsgrupper
  • Publikationer
  • ALLMÄNT GIH:S FORSKNING
  • Laboratorier
  • Våra professorer
  • Våra doktorander
  • Utbildning på forskarnivå
Du är här:
  1. Startsida
  2. Forskning
  3. Ämnesområden
  4. Idrottslära

Idrottslära

Idrottslära behandlar kunskaper i skilda rörelsepraktiker och undervisning i dessa. Ämnesföreträdare är professor Håkan Larsson.

Idrottslära behandlar kunskaper i skilda rörelsepraktiker och undervisning i dessa. Vid GIH organiseras området i bollspel, friluftsliv, gymnastik och friidrott samt rörelse och dans. Karakteristiskt för kunskaper i idrottslära är att de kommer till uttryck i rörelse.

Historik

Idrottslära som ämnesområde vid GIH formades i och med att lärosätet åter blev en självständig högskola år 1992. Området blev då ett av tre som ingick i den tidens kandidatämne idrott, övriga områden var humanbiologi respektive humaniora-samhällsvetenskap.

Utbildningsvetaren Peter J. Arnolds tankar om kunskap i, om och genom rörelse blev vägledande i arbetet, där särskild vikt lades vid kunskap i rörelse. Detta innebär att såväl kunskaper som utforskning inom området sker genom deltagande och utövande av idrott.

Idrottslärans kunskaper begränsas inte till färdigheter i rörelsetekniker. Snarare handlar det om förmåga i en bredare mening, som inkluderar kunskaper om kulturen kring rörelsepraktiken och dess dominerande normer och värderingar, samt praktikens grundläggande färdigheter och hur dessa kommer till uttryck i varierande sammanhang.

Inriktningar

Idrottsläran har fyra inriktningar, där innehållet utgår från praktikernas bärande idéer, former och konstruktioner så att:

  • bollspel och bollek innefattar kamp mellan individer eller lag, där spelarna förhåller sig till spelets idé och karaktärsdrag, till exempel antalet deltagare, bollens egenskaper och spelplanens utformning.
  • friluftsliv handlar om olika former av naturkontakt i syfte att utveckla en fördjupad förståelse för relationen mellan människa och natur. Friluftsliv genomförs i skogs-, havs- och fjällmiljö.
  • gymnastik och friidrott utforskar kroppsmedvetenhet med utgångspunkt i grundläggande, sammansatta och komplexa rörelseformer med och utan redskap, enskilt och i samspel med andra.
  • rörelse och dans utforskar förhållandet mellan kropp, rum, form och dynamik, med eller utan musik. Givna steg och fritt skapande undersöks och prövas genom expressiv form, kulturell form och träningsform, enskilt eller i relation till andra.

Samverkan

Samverkan sker med aktörer både inom och utanför akademin. Inom akademin bedrivs olika forskningsprojekt i samverkan med kollegor vid andra lärosäten. Utanför akademin bedrivs samverkan främst med grund- och gymnasieskolor, skolmyndigheter och idrottsförbund.

Adress till denna sida: www.gih.se/idrottslara

  • Innehållsansvarig: Håkan Larsson
  • Senast uppdaterad av: Sofie Kierkegaard 2021-04-30

Copyright © 2022

Gymnastik- och idrottshögskolan,
Lidingövägen 1, vid Stockholm Stadion
08-120 537 00  

  • Om webbplatsen
  • Personuppgifter
  • Cookies
  • Mejla registrator
  • Kontakta oss
  • Nödsituationer
  • GIH på Facebook
  • GIH på Instagram
  • GIH på LinkedIn
  • GIH på YouTube