Idrottslära behandlar kunskaper i skilda rörelsepraktiker och undervisning i dessa. Ämnesföreträdare är professor Håkan Larsson.
Idrottslära behandlar kunskaper i skilda rörelsepraktiker och undervisning i dessa. Vid GIH organiseras området i bollspel, friluftsliv, gymnastik och friidrott samt rörelse och dans. Karakteristiskt för kunskaper i idrottslära är att de kommer till uttryck i rörelse.
Historik
Idrottslära som ämnesområde vid GIH formades i och med att lärosätet åter blev en självständig högskola år 1992. Området blev då ett av tre som ingick i den tidens kandidatämne idrott, övriga områden var humanbiologi respektive humaniora-samhällsvetenskap.
Utbildningsvetaren Peter J. Arnolds tankar om kunskap i, om och genom rörelse blev vägledande i arbetet, där särskild vikt lades vid kunskap i rörelse. Detta innebär att såväl kunskaper som utforskning inom området sker genom deltagande och utövande av idrott.
Idrottslärans kunskaper begränsas inte till färdigheter i rörelsetekniker. Snarare handlar det om förmåga i en bredare mening, som inkluderar kunskaper om kulturen kring rörelsepraktiken och dess dominerande normer och värderingar, samt praktikens grundläggande färdigheter och hur dessa kommer till uttryck i varierande sammanhang.
Inriktningar
Idrottsläran har fyra inriktningar, där innehållet utgår från praktikernas bärande idéer, former och konstruktioner så att:
- bollspel och bollek innefattar kamp mellan individer eller lag, där spelarna förhåller sig till spelets idé och karaktärsdrag, till exempel antalet deltagare, bollens egenskaper och spelplanens utformning.
- friluftsliv handlar om olika former av naturkontakt i syfte att utveckla en fördjupad förståelse för relationen mellan människa och natur. Friluftsliv genomförs i skogs-, havs- och fjällmiljö.
- gymnastik och friidrott utforskar kroppsmedvetenhet med utgångspunkt i grundläggande, sammansatta och komplexa rörelseformer med och utan redskap, enskilt och i samspel med andra.
- rörelse och dans utforskar förhållandet mellan kropp, rum, form och dynamik, med eller utan musik. Givna steg och fritt skapande undersöks och prövas genom expressiv form, kulturell form och träningsform, enskilt eller i relation till andra.
Samverkan
Samverkan sker med aktörer både inom och utanför akademin. Inom akademin bedrivs olika forskningsprojekt i samverkan med kollegor vid andra lärosäten. Utanför akademin bedrivs samverkan främst med grund- och gymnasieskolor, skolmyndigheter och idrottsförbund.