Så påverkar alkohol din träning

Nyheten publicerad | 2017-12-20

Bild på Mikael MattssonÄr det okej att ta några öl efter löprundan? GP frågade Mikael Mattsson, idrottsforskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan.
– Det är inte ett binärt förhållande, alltså inte antingen katastrof eller jättebra, att kombinera öl och träning. Ju mer man dricker desto sämre blir det. En öl spelar ingen roll alls i sammanhanget medan fem öl är dåligt.

Hur är öl efter träning ur näringssynpunkt?
– Det är inte alls dåligt kolhydratinnehåll i öl. Under Berlin maraton får man alkoholfri öl efter målgång i stället för sportdryck. Det är ingen dum återhämtningsdryck om man plockar bort alkoholen.

Reagerar kroppen olika på alkohol beroende på vilken typ av träning man ägnar sig åt?
– Man har sett större negativa effekter på uppbyggande styrketräningsaktiviteter än på konditionsträning. Ju snabbare och explosivare idrott, desto sämre är det med alkohol.

Gör det någon skillnad om man tar en öl innan träning i stället för efteråt?
– Det innebär ganska liten skillnad faktiskt. I en studie där tävlingscyklister fick i sig alkohol innan de cyklade tappade de i snitt fyra procent av prestationsförmågan. Alkoholen i studien motsvarade princip att svepa tre öl och sedan köra en timmes race. Ungefär en fjärdedel av deltagarna presterade till och med bättre med alkohol i kroppen.

Artikel från Göteborgs-Posten Livsstil den 20 december