Örjan Ekblom om varierad träning

Nyheten publicerad | 2017-08-21

Bild på Örjan EkblomÖrjan Ekblom uttalar sig i Sydsvenskan om varierad träning och vilken träningsform som är bäst lämpad för de som har till exempel ont i ryggen.

Är varierad träning viktigt? Eller handlar det bara om att anpassa träningen?
– Det finns inga studier som visar att man klarar sig bättre om man kör en viss träning eller om man bara är ute och till exempel promenerar. För vuxna finns det inte den typen av studier som rekommenderar en viss mängd träning. Men för barn och ungdomar rekommenderas rörelse tre gånger i veckan som gärna får innehålla konditions- och styrketräning, säger Örjan Ekblom.

Om den som står i startgroparna hittat en träningsform som är rolig tycker Ekblom att man ska köra fullt ut på det. Ingen träning är bättre än någon annan.

Ont i ryggen

Har man till exempel ont i ryggen kan man hitta idrotter som inte belastar kroppen på samma sätt. Men det gäller att inte gå i den stora fällan.
– Det vanligaste är att drabbas av en "ändra mitt liv-känsla", att man tar ut sig jättehårt i början och att kroppen inte är med på det. Så går det tre veckor och sen får man ont för att man accelererat för fort. Jag misstänker att det är den vanligaste fällan. Vad man än gör, ska man tänka att om tre månader kan man vara på den nivå man vill vara på. Alternativet är att promenera en dag, cykla en annan och sen gå till gymmet, så att man belastar olika saker. Men är cykling roligast så gäller det att ta det långsamt och öka efterhand.

Hur komma igång?

– Den fysiska aktiviteten ska passa den personen. Om det är en person som väger lite för mycket och som inte har några fysiska hinder är promenader och jogging bra. Där belastar man kroppen, men det är både lätt och kostar inte så mycket. Men det funkar inte för alla. Har man till exempel ont i ryggen kan man hitta idrotter som inte belastar kroppen på samma sätt, som till exempel cykel eller skidåkning, där kroppen inte bär sig själv. Men så kräver det utrustning, det är därför promenader och jogging ofta kommer högt på listan, säger Örjan Ekblom.

Läs hela artikeln i Sydsvenskan