Mer motion utan att byta livsstil

Nyheten publicerad | 2017-02-07

Bild på Örjan EkblomTrots att fysisk aktivitet har dokumenterat stora hälsoeffekter rör många svenskar för lite på sig. Vill du få in mer träning och motion i vardagen utan att byta livsstil? Örjan Ekblom uttalar sig om att regelbunden motion har stora hälsovinster.

De studier som gjorts har gått ut på att kartlägga tusentals människor och dela in dem i motionärer och icke-motionärer. Sedan väntar man fem till tio år och ser vilka som blivit sjuka och vilka som gått bort. Och förutom att förlänga din livslängd, vilket motionen gör, så får du framför allt mer liv i de år du faktiskt lever. Motion är en väldigt bra medicin, och helt biverkningsfri. Alla Sveriges vuxna rekommenderas av Folkhälsomyndigheten att göra måttligt ansträngande fysisk aktivitet minst 150 minuter i veckan. Så mycket träning leder till stora hälsoeffekter.

Vardagsmotion ökar livslängden

KI och GIH följde i en studie som publicerades 2013 i British Journal of Sports Medicine fyra tusen 60-åringar i tolv år. Studien kom fram till att de som vardagsmotionerade mycket löpte 30 procents lägre risk att inom tolv år insjukna i någon hjärt- och kärlsjukdom än de som hade den lägsta andelen vardagsmotion, oberoende av hur mycket de tränade i planerad form. Forskarna trodde då att den biologiska förklaringen var att metabolismen dras ner vid långvarigt sittande.
– De studier som gjorts har gått ut på att kartlägga tusentals människor och dela in dem i motionärer och icke-motionärer. Sedan väntar man fem till tio år och ser vilka som blivit sjuka och vilka som gått bort. Förutom att förlänga din livslängd, vilket motionen gör, får du framför allt mer liv i de år du faktiskt lever. Motion är en väldigt bra medicin, och helt biverkningsfri. Sälj det pillret, säger Örjan Ekblom, docent vid GIH.

Endast två av tre rör sig minst 30 minuter per dag

Men trots rekommendationerna och de dokumenterade hälsoeffekterna är det många svenskar som inte rör på sig tillräckligt mycket. Enligt Folkhälsoenkäten från 2016 var det bara 66 procent av befolkningen som rörde sig minst 30 minuter per dag. I en pilotstudie inför en stor studie för att förhindra hjärt- och lungsjukdom har 1 100 svenskar mellan 50 och 53 år intervjuats om sina rörelsevanor. Bara sju procent av dem uppgav att de rörde sig tillräckligt mycket.
– Om forskare hittar ett nytt riskabelt ämne i kosten så är vi benägna att ta risken på större allvar. Att röra på sig är något man själv har full kontroll över, och då tänker folk att det inte kan spela så stor roll om man gör det eller inte, säger Örjan Ekblom.

Så enkelt ökar du vardagsmotionen!

Örjan Ekblom menar att det inte alls behöver vara så krångligt att få in motionen i vardagen. Han har flera exempel på enkla knep som man kan ta till för att komma ut och röra på sig till vardags.

– Det vardagliga tränandet behöver inte ta så mycket tid i anspråk. Bor man i en större stad i Sverige så har de flesta förutsättningar att använda transporten till och från jobbet för vardagsträning genom att cykla eller promenera. Med en elektrisk cykel kan man också cykla delar av vägen själv, och ta sig en bit med hjälp av elen, säger Örjan Ekblom.

Ett annat sätt är att få in en del motion under kvällen.
– En vardagsmotionsinsats är att ta den där promenaden mellan middagen och tv-tittandet. Jag får ofta frågor om man måste bli svettig och andfådd och det finns vissa saker som händer när man blir det, men den största hälsovinsten går mellan att göra någonting och inte göra någonting alls, säger han.

Kaffet eller promenaden?

En studie som publicerades i British Journal of Sports Medicine från 2015 visade att en paus från stillasittande var trettionde minut var effektivt mot de skadliga effekterna av för långt stillasittande.
– Många säger att de blir så pigga av att hämta kaffe, men då kan man fundera på om det verkligen var kaffet som gjorde en pigg, eller om det var promenaden till kaffemaskinen. Så där finns absolut ett sätt att få in mer fysisk aktivitet i vardagen, säger Örjan Ekblom på GIH.

Läs om hur du får in motion i din vardag