Vad händer i kroppen vid styrketräning?

Nyheten publicerad | 2017-01-09

Bild på Marcus MobergMarcus Moberg vid GIH uttalar sig i Vetandets Värld i P1 om de mekanismer som styr muskeltillväxt och hur de påverkas av olika typer av träning. Programmet handlar bland annat om hur kroppen anpassar sig när den utsätts för fysisk belastning, hur musklerna förändras vid styrketräning och hur nervsystemen styr musklerna i olika grad beroende på hur man styrketränar.

– Vid tyngre styrkeutveckling blir nervsystemets samarbete med muskulaturen bättre och vid tunga vikter blir detta mer påtagligt då nervsystemet blir bättre på att aktivera musklerna. Detta sätter igång processer i muskler så att muskelmassan ökar och det blir större muskelceller.

Många av de som idag tränar på gym gör det för bli större eller för att bli starkare.

– Oavsett om man tränar för att bli stark eller stor så ökas muskelmassa. För att bli stark krävs en stor muskelmassa, med det är framför allt nervsystemetet, den koordinativa förmågan och tekniken som gör så att en rörelse kan utvecklas ekonomiskt.

Störst är inte alltid starkast

Styrkelyftaren kan vara mindre än en kroppsbyggare men ändå starkare eftersom de tränar på olika sätt. Styrketräning används bland annat för att utveckla explosivitet och styrkeuthållighet, men metoderna skiljer åt hur tunga vikter som används, hur ofta de lyfts, vila och hastighet. För maximal styrkeutveckling används vikter på 90-95 procent av maximal ansträngning vid två till sex lyft. Vikter som är lättare lyfts mellan 75 och 80 procent av max och kan köras flera gånger. Forskning från bland annat USA och Kanada visar att det är möjligt att få betydande muskeltillväxt även med lättare vikter, men då gäller det att göra flera repetitioner per omgång.
– När en muskel tröttas ut rejält försöker den anpassa sig till den nya belastningen genom att växa och detta sker framför allt genom att cellerna i muskeln ökar i storlek. Du kan åstadkomma ganska stor muskeltillväxt genom att träna på 40-50 procent av en maxvikt förutsatt att du går till utmattning. Det är inte relevant om du kör 7 eller 27 gånger utan att det viktigaste är att du tar slut på musklerna, säger Marcus Moberg.

Viktigast att ta slut på muskeln

Från 2011 finns styrketräning med i FYSS då denna träning kan lindra och bota vissa sjukdomar, men då krävs att man tränar så att man blir riktigt trött. Enligt Marcus Moberg tränar många motionärer för lätt i gymmen:
– De flesta som tränar på gym vill få större muskler och ökad styrka, men då är den viktigaste faktorn att ta slut på muskeln. Det spelar ingen roll om det görs på 7 eller 27 repetitioner, men man ska så trött att man är oförmögen att lyfta vikten en eller två gånger till, säger Marcus Moberg.

Scrolla fyra minuter in i programmet för att ta del av Marcus Mobergs intervju. Även Expressen har uppmärksammat detta inslag. Du finner länken till Expressen nedan.

Vetandets Värld från den 9 januari

Expressen från den 12 januari