Mikael Mattsson om när på dygnet det är smartast att träna

Nyheten publicerad | 2017-12-13

Bild på MIkael MattssonNär på dygnet är vi som smartast? När på dygnet ska man satsa på OS-medalj? Mikael Mattsson uttalar sig i Vetandets värld om när på dygnet det är smartast att träna.

På frågan om när på dygnet vi tränar mest effektivt svarar Mikael Mattsson vid GIH att det ännu inte är klarlagt, men när vi ser till de anabola och uppbyggande hormonerna som testosteron och tillväxthormoner är de högre på morgonen. Däremot är inte kopplingen till det neurala systemet inte igång utan det behövs att ett antal timmar på sig för att vakna och få full effekt.

– Det innebär att om vi klarar av att träna uppbyggande träning på morgonen så har du potentiellt sett bättre hormonellt miljö för att bygga upp kroppen, säger Mikael Mattsson.

Men vad gäller prestation och kraft? Om jag vill sätta personligt rekord på 100 meter med full kraft i startblocken – när ska jag då tävla?

För att bli så bra som möjligt behöver vi vara vakna ett antal timmar innan. Och för att sätta rekord krävs både reaktion, koordination och kraft är eftermiddagen bäst.

För att snabbt komma ur startblocken krävs att musklerna är större, vilket påverkas mycket av dygnsvariation till kroppstemperaturen. På morgonen mellan klockan fyra och fem är vår kroppstemperatur som lägst med 0,5 grad. På seneftermiddagen är den som högst med upp till en grad. Då muskelstyrkan och reaktionsförmågan är starkt kopplad till kroppstemperaturen så är eftermiddagen bäst då både styrka och reaktion är mest effektiv.

I programmet medverkar även Michael Young, professor vid Rockefeller University och Nobelpristagare i medicin eller fysiologi 2017, Gabriella Lundkvist, forskare vid Max Planck- institutet och Satchidananda Panda, professor vid Salk-institutet.

Lyssna på hela programmet Vetandets värld.

Mikael Mattssons inslag är 12 minuter in i programmet.